Впевнена, що більшість учителів використовує слова схвалення, щоб мотивувати учнів!Правильна учительська похвала – основа професійного успіху !
Як похвалити учня на уроці і не надати йому тим самим «ведмежу послугу»? Для цього педагогу важливо дотримуватися таких правил.
1. Хваліть за старанність!
Хвалити учня потрібно за ті зусилля і старання, які він доклав при виконанні завдання або доручення, а не за гарні здібності та інтелект, дані йому природою. Наприклад, похвалити учня на уроці предмету «Захист Вітчизни» можна так: «Молодець! Ти багато попрацював, старанно підготувався до уроку! »
2. Хваліть дії, а не особистість!
У похвалі дуже важливо висловити схвалення дій і досягнень учня, а не оцінити його особистість. В іншому випадку у школяра може сформуватися необ'єктивно завищена самооцінка. А це, як то кажуть, тема для окремої розповіді.
3. Чітко відзначайте, за що хвалите!
Важливо, щоб школяр розумів, за що конкретно його похвалили, що саме йому вдалося зробити добре. Загальна похвала має невисоку ефективність, викликає сумніви в її щирості. При цьому рекомендується уникати загальних фраз: «Ти молодець! Якщо це доречно, намагайтеся підкреслити складність завдання, успішно виконаного учнем.
4. Хваліть вдумливо і по справі!
Учительська похвала повинна бути щирою, заслуженою, помірної і обгрунтованою, щоб не викликати заздрість з боку інших учнів. Безмірна похвала втрачає будь-яку цінність і сенс, привчає дитину до дешевого успіху. Школяр, якого хвалять за кожну дрібницю, підсвідомо очікує схвалення практично кожної своєї дії. А коли не отримує цього, щиро дивується. До того ж похвала без міри - прямий шлях до гордині, причина прояву байдужості до інших предметів.
5. Хваліть не тільки «улюбленців»!
У кожному класі не обходиться без неформального поділу, на підставі чого вважається, що одні учні гідні похвали більшою мірою, ніж інші. Як же хвалити своїх вихованців, які не користуються популярністю у однокласників? Наполеглива похвала на їхню адресу може тільки погіршити до них ставлення класу. Важливо таких учнів обгрунтовано підтримувати, звертати увагу на їх успіхи в навчальній і позакласній діяльності. Для похвали своїх «улюбленців» педагогу бажано вибирати найбільш підходящий для цього момент.
6. Зупиняйтеся на хорошому!
Як легко за допомогою словесного схвалення педагогу вдається підвищити самооцінку учня! Але все одно зайва пропозиція здатна все зруйнувати. Наприклад, якщо вчитель захотів похвалити школяра на уроці фізичної культури за гарне виконання окремого елементу, він не повинен вказувати на те, що інша частина вправи йому не вдалася. Невдалий приклад похвали: «Молодець! Ти виконав елемент надзвичайним способом! А на всю вправу навіть дивитися не хочеться! »В даному контексті останнє речення не повинно було прозвучати з вуст педагога.
Учительська похвала не повинна містити докорів, умов і уточнень, її потрібно закінчити на хорошій ноті. Похваливши учня, не варто через деякий час переконувати його в значущості цього особистого досягнення.
До речі, не менш важливо вчити батьків правильно хвалити своїх дітей.
7. Не протиставляйте одного учня всьому класу!
Не можна хвалити одного учня, якщо його не підтримує група. Навіть якщо він вчинив правильно. Наприклад, як похвалити учня, якщо він один виконав домашнє завдання? Найкраще зробити це наодинці з дитиною. Адже похвала перед усім класом (хоч і цілком заслужена) в цьому випадку здатна породити у однокласників не так заздрість, скільки агресію. Але ж цей учень ні в чому не винен!
8. Хваліть без порівнянь!
Важливо, щоб вчительська похвала була безумовною, не містила порівнянь. Не порівнюйте успіхи, результати і особистісні якості учня з досягненнями однолітків. Не кажіть, що Ярослав молодець, тому що він впорався із завданням краще, ніж його однокласник Дмитро.
9. Підкріплюйте похвалу!
Похвала, підкріплена схвалюючими невербальними компонентами (посмішкою, мімікою, відкритими жестами) володіє більшою силою і ефективністю.
Похвала - дуже дієвий, важливий і тонкий інструмент в правильному вихованні дітей. Розумна вчительська і батьківська похвала пов'язана з розумними очікуваннями і більшості учнів вдасться їх виправдати. Вчителю важливо пам'ятати, що найцінніша і ефективна похвала для школяра - заслужена і помірна. Шукайте привід похвалити своїх вихованців, і ви обов'язково його знайдете!
Немає коментарів:
Дописати коментар