7-Д


Українська мова         04.11.2020  Урок 39-40

Творення дієслів наказового способів. Знак м’якшення у дієсловах наказового способу

1. Словниковий диктант. Записати 5 дієслів з буквосполукою ться та 5 з буквосполукою -шся. Два слова записати фонетичною транскрипцією.

2. Вибірково-розподільний диктант.

Подані дієслова записати у три колонки:

Повернися, укриють, читаєте, ходив би, несуться, світіть, виступали б, подумав, не хотів би, повернися, раділи б.

Дієслова  дійсного способу

Дієслова  умовного способу

Дієслова  наказового способу

 

3. Вибірковий диктант

 З-поміж дієслів виписати ті, що вжиті у формі умовного способу. Свій вибір обґрунтувати.

 

Збагнув би, посолив, сядь, цвенькала б, хай найметує, днювали, обідати, зрозумів би, нехай пишуть, приїдьте, присвоїв, покращила, прориваються, сідатиме, утворіть, чіплявся б, випік, палахкотів би, заміси.

 

4. Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу (с 46 ). 

Наказовий спосіб дієслів

Творення дієслів наказового способу


5. Творча робота

 Утворити від дієслів форму наказового способу в усіх можливих особових формах. Скласти з ними речення-заклики на тему «Підвищення культури поведінки».

Берегти, порадити, розказати, перевіряти, боротися.

6. Дослідження-відновлення

Відновити прислів’я, розкриваючи дужки і ставлячи дієслова в наказовому способі. Виділити закінчення.

1) (Бути) спокійні, як порося в мішку.
2) (Драти) лико, поки спокійно.
3) Де тин нижчий, там і (перелазити).
4) (Ждати) у моря погоди.
5) (Знати) віл з волом, а кінь — з конем.
6) (Знати) кінь з конем, свиня зі свинею, рідня — з ріднею.
7) (Знати) годині ціну, хвилинам — рахунок (Нар. творчість).

Визначити число й особу дієслів.

 7. Робота з підручником. стор.47


8. Вправа 136

9. Домашнє завдання

Параграф 14, стор.46-47 вивчити, вправа 132

Українська мова         03.11.2020  Урок 38

Творення дієслів умовного способу

1. Лексична хвилинка

Скласти з 5 словосполученнями на вибір речення, використовуючи дієслова дійсного, умовного та наказового способу.


2. Опрацювати матеріал підручника на стор.44


3. Виконати вправу 124, стор.44

4. Творчий диктант 

-        Утворіть і запишіть форми умовного способу від поданих дієслів.

             Поліпшила, досягнув, намагалися, шанували, посадив, змагався, полегшило, упіймав.


-        Чим ми керуємось у виборі частки б, би


5. Незакінчене речення (усно)

Продовжте фразу, використовуючи дієслова умовного способу.

-        Якби сьогодні був вихідний, то…

-        Якби я був директором школи, то…

-        Якби в мене була собака, то…

-        Якби мені подарували слона, то…

-        Якби я став президентом, то…

-        Якби я була хлопцем, то…

-        Якби я стала відомою співачкою, то…

-        Якби у мене була машина часу, то…

-        Якби я мав чарівну паличку, то…

-        Якби я знав мову тварин, то…

-        Якби я умів літати, то…

-        Якби я був письменником, то…

-        Якби я став мільйонером, то…

-        Якби завтра була гарна погода, то…

  6. Домашнє завдання.

Стор.44 вивчити, вправа 126








Українська література 02.11.2020 Урок 16

Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності

(«Тополя»). 

1. Прочитати стор.64-68

2. Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=iYOLh2wnyD8



3. Прочитати стор.68, виписати в зошит визначення балада, метаморфози та вивчити.
4. Домашнє завдання
Стор.64-69, прочитати, скласти план в зошиті до балади "Тополя"

Українська мова         02.11.2020  Урок 37

Способи дієслова (дійсний, умовний, наказовий)

1. Орфоепічна хвилинка. Записати в зошит слова з наголосом на 3 складі та вивчити їх

 2. Вибірково-пошукова робота

Виписати у 3 колонки дієслова з поданих речень.


Дієслова, що означають реальну дію

Дієслова, що означають не реальну, а бажану, можливу дію

Дієслова, що виражають спонукання до дії

Без людської праці вся земля заросла б буряном. Книжку читай – розуму набувай. Візьмись за діло з розумом – і сніг запалає. Не зарікайся всього робити, тільки зарікайся своє вухо відкусити. Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим. Було б бажання, а розум знайдеться.

3.Робота з підручником.

Параграф 13, стор. 43, прочитати.

Способи дієслів

Спосіб дієслова вказує на відношення дії до дійсності,

 встановлене тим,  хто говорить

Дійсний

Умовний

Наказовий

Дієслова означають реальну дію, тобто ту, яка відбувалася, відбувається чи відбуватиметься. Дієслова змінюються за часами, числами та особами.

Дієслова означають дію не реальну, а тільки бажану або можливу за певних умов. Дієслова змінюються за числами, а в однині — й за родами

Через наказ, прохання, побажання, пораду, заклик виражає спонукання до дії Дієслова змінюються за числами та особами

4. Дослідження – відновлення                                                                            Відновити народні вислови, поставивши дієслова у формі 2 особи однини дійсного способу.

Як (дбати), так і (мати). Як (працювати), так і (мати). Яе не (робити), так й не (мати). Як (робити), так і (ходити). Як (шити), так і (пороти).                                                                 

5.Ігрове завдання «Знайди слово» 

Відновити дієслова у формі наказового способу.

Варіант І.     

1

 

 

ь

м

о

 

2

 

 

ь

м

о

 

3

 

 

 

ь

м

о

 

4

 

 

 

ь

м

о

 

5

 

 

 

 

ь

т

е

 

6

 

 

 

 

ь

т

е

 

7

 

 

 

 

 

ь

т

е

8

 

 

 

 

 

ь

т

е

 

1)     Лізти (у формі І особи множини).

2)     Сидіти (у формі І особи множини).

3)     Стати (у формі І особи множини).

4)     Вносити (у формі І особи множини).

5)     Лагодити (у формі ІІ особи множини).

6)     Вивозити (у формі ІІ особи множини).

7)     Примітити (у формі ІІ особи множини).

8) Дозволити ( у формі ІІ особи множини).                                                                                                              

6.Антонімічна п’ятихвилинка

Запишіть антоніми до поданих дієслів.Визначте особу і число дієслів.

Ховай - …  Змочи - …  Внось  - … Будуй - … Входь - …Згадуй -… Зникни - … Викинь -…


7. Домашнє завдання

1.    Вивчити параграф 13, стор.43

2.     Виконати вправу121 з підручника.

Українська мова          29.10.2020  Урок 36

Орфографічний практикум

Проходимо олімпіаду на сайті "Всеосвіта", перейдіть на сторінку, vseosvita.ua/go ,ввівши код, який ви отримали в групі та виконайте завдання

Успіхів!!!

Українська мова          28.10.2020  Урок 34-35

Дієвідмінювання дієслів теперішнього і майбутнього часу

1. Орфоепічна хвилинка.Записати в зошит слова з наголосом на 2 складі та вивчити їх


2. Розподільний диктант

Запишіть дієслова у два стовпчики за дієвідмінами. Особові закінчення виділіть.

Дзвеніти, згадувати, іскрити, різати, обирати, любити, обпалити, в'язати.

— Якщо ви правильно розподілили слова, то з перших літер цих слів та з третьої літери виділеного слова вийде перша частина прислів'я «...— гуляй сміло!»


Завдання II: пояснити лексичне значення слів лічити і лікувати, скласти з ними речення.


3. Придгадайте матеріал про дієслово


4. Диктант-завдання


Поставити дієслова в потрібній особі й числі теперішнього чи майбутнього часу залежно від їх змісту і записати речення. Визначити дієвідміну, виділити закінчення дієслів.


1) Мама (плести) мені нову кофтинку. 2) Ми (плисти) вже четверту годину поспіль. 3) Ми (вирости) розумними, красивими і щасливими. 4) Діти (виростити) великий урожай помідорів. 5) Ти щоранку (будити) брата. 6) Ви (бути) завтра на концерті? 7) Ми (бути) виходити з дому одночасно.

5. Вправа 116 (усно)

6. "Культура мовлення"

Складіть словосполучення, визначивши частини мови кожного слова.


7. Вправа 118 стор.42.

8. Усне конструювання

Орієнтуючись на тему і зміст уривка, вставити  усно потрібні дієслова. При потребі відшукати їх у довідці.


Широка дорога... від Києва до Богуслава і далі в шевченківський край. Вересень уже... осінні вогнища у лісах і дібровах. Обабіч широкого кам'янистого шляху жовтогарячими свічками... молоді тополі й багрянцем... клени...

Рання осінь... полями. ... пожовкла кукурудза у передчутті холодів, і... під вересневим сонцем врунистими сходами озимина.

Дорога... через степи, ... в долини, сірою стрічкою... на пагорби. Часом... у села. І тоді із-за тинів і парканів... на нас осіннім квітом жоржини, стиглими яблуками і сивим терном, що... терпким соком осені.

(За І. Цюпою)

Довідка: запалити, стелити, наливатися, палахкотіти, пролягти, заходити, війнути, здійматися, наливатися, збігати, бродити, шелестіти, ніжитися

9. Вибірковий диктант

 Прочитати зразки усної народної творчості. Виписати ті, у яких дієслова вживаються у формі теперішнього або майбутнього часу. Визначити дієвідміну дієслів, виділити закінчення.

1) Усякий зшиє, та не всякий викроїть.

2) Гарно того вчити, хто хоче все знати.

3) Дерево за плодами, а людина — за ділами пізнаються.

4) Діло майстра величає.

5) Доки не впрієш, доти не вмітимеш.

6) Знатимеш ремесло — годуватиме воно (Нар. творчість).


10. Домашнє завдання. Виконати  вправу та завдання, прикріпивши в Classroom до 29.10.2020 до 13.00

1. Виконати вправу 117.

2. Виконайте завдання.




Українська мова          27.10.2020  Урок 33

Букви е, и в особових закінченнях дієслів І-ІІ дієвідмін

1. Орфоепічна хвилинка.Записати в зошит слова з наголосом на 1 складі та вивчити їх


2. Розподільний диктант.
Записати слова, розподіливши у 2 колонки: І і ІІ дієвідміна
Підмовляти, шептати, мовчтати, товкти, хмаритися, маскуватися, фарбувати, замовляти, марити, щебетати, здобувати, вірити, лазити, їздити.
3. Виконати вправу 115, стор.42.
4. Виконати тестове завдання

Завдання необхідно виконати до  28 жовтня 13:00 


Повідомте учням
Код доступу 1807455
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання


5. Домашнє завдання.

Стор.40-41 вивчити, вправа 114


Українська література        26.10.2020  Урок 12

Тарас Шевченко. Життєпис поета (викуп з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, збірка «Кобзар»). Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало…»)

1. Прочитати стор.60-61. Записати періоди творчості Т.Шевченка.

2. Переглянути відео та записати основні моменти в зошит

https://www.youtube.com/watch?v=ctBX_X1iGhY


3. «Мені тринадцятий минало…» Історія написання

Поезія Тараса Шевченка «Мені тринадцятий минало…» датується за місцем автографа у «Малій книжці» серед творів письменника 1847 року та часом перебування в Орській фортеці.

Первісний автограф досі не відомий. Наприкінці 1849 або на початку 1850 року після повернення з Аральської описової експедиції до Оренбурга, Шевченко переписав вірш до «Малої книжки» . Згодом, найімовірніше 1857 року, наприкінці перебування на засланні в Новопетровському укріпленні, Шевченко дописав криптонім «N. N.», можливо, маючи на увазі подругу дитинства Оксану Коваленко, образ якої змальовано в цьому творі. 

4. Перегляньте відео

https://www.youtube.com/watch?v=fDMNPW6Yp1c


5. Бесіда за питаннями

 

·       Які враження викликала у вас ця поезія під час її читання, прослуховування?

·       Які мотиви цієї поезії?

·       Що вам відомо про кріпацтво?

·       Які роботи вимушені були виконувати діти-підлітки у панів?

·       Як склалася доля малого Тарасика?

·       Хто допоміг хлопцю, коли він розплакався? Як хлопець сприйняв ласку, доброту героїні?

·       Чому, на думку хлопця, йому Бог нічого не дав?

·       Чому сльози хлопця у творі названі тяжкими?

·       На скільки частин можна поділити даний твір? Доберіть до них заголовок.

·       Чи є щось, що протиставляється у творі? Знайдіть рядки.

6. Теорія літератури. Робота з підручником. Записати визначення контрасту в зошит.

Ви помітили, що твір Тараса Шевченка побудований на протиставленні. Такий літературний прийом називається контрастом. Дізнаймося більше про цей прийом, прочитавши статтю з підручника стор. 62-63.

Отже, контраст – літературний прийом протиставлення явищ, предметів, характерів, що посилює змістовне й емоційне звучання твору.

·       Для чого на вашу думку, автор використовує контраст?

·       Які ще художні засоби наявні у творі?

10. Літературний паспорт твору

Тема: зображення безрадісного дитинства Тарасика, коли він, будучи кріпаком, випасав панську худобу.
Ідея: співчутливе ставлення до хлопчика-пастушка; засудження страшних часів кріпацтва, коли людина не мала власних прав і вимушена страждати.
Основна думка: не зазнали щасливого дитинства Тарас і такі як він, бо не мали волі, щасливої долі через гноблення народу панами.

Жанр: ліричний твір

Художні засоби:

Епітети: небо голубеє; тяжкі сльози, господнє небо.
Порівняння: …любо стало, неначе в бога..; мов прокинувся, дивлюся; …поцілувала… наче сонце засіяло, неначе все на світі стало моє.

Метафори: сонце гріло, не пекло; сонце… не довго молилось; сонце запекло, почервоніло і рай запалило; небо помарніло.

7. Домашнє завдання

С. 60-63 прочитати, вивчити визначення, аналізувати вірш за питаннями стор.63


Українська мова          26.10.2020  Урок 32

Дієслова І і ІІ дієвідмін

1. Опрацювати стор.40-41 підручника.

2. Переглянути відеоурок та виконати завдання, запропоновані в ньому, записавши слова в зошит, визначивши дієвідміну та закінчення.

https://www.youtube.com/watch?v=DoQw5LJlmOc


3. Вправа 113. Запишіть дієсова, розподіливши слова у дві колонки та визначивши  закінчення дієслів.

4. Запишіть речення, визначивши дієвідміну дієслів. Підкреслити дієсова як члени речення.

1. Веселе сонечко гай золотить, Дніпро і поле золотом криє.

 2. Ніжне, голубе марево тремтить, переливається хмарами, десь далеко грає велика ріка. 

3. Кругом простилається така безмежна синя широчінь, що й оком не зглянеш. 

5. Домашнє завдання

Параграф 12, стор.41 вивчити, вправа 112


Українська література         12.10.2020  Урок 12

Урок узагальнення знань

 Домашнє завдання активне
Завдання необхідно виконати до  12 жовтня 21:00 


Повідомте учням
Код доступу 5354221
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua









Українська мова          12.10.2020  Урок 30

Запишіть дату словами й тему уроку

Майбутній час дієслів. Тренувальні вправи

1. Опарцювати параграф 11, стор.38

2. Викоанти вправу103

3. "Культура мовлення". Скласи речення з правильно вжитими словосполученнями та виконати синтаксичний розбір одного речення


4. Домашнє завдання
Параграф 11, стор. 38 вивчити, вправа 110









Українська література          05.10.2020  Урок 10

Художні засоби, особливості мови повісті. Роль діалектизмів у творі. Значення повісті

Бесіда за питаннями:

       Що таке діалектизми?

       Для чого вони вживаються?

       Як дізнатися, що означає діалектизм?

       Чи використовує діалектизми Іван Франко?



Повiсть "Захар  Беркут" має не лише цiкавий основний сюжет, в якому поєднуються 2 сюжетнi  лiнiï: iсторична  - напад монголо-татар i особиста  - кохання Максима i Мирослави. І.Франко майстерно вплітає в канву повісті міф, який дозволяє поринути в язичницьке минуле наших пращурів. Йдеться про загибель вiйська загарбникiв у долинi. Мешканцi  селища заблокували гiрський потiк, наслiдком чого стала повiнь, в якiй загинули  всi вороги. Дуже схожу легенду ми знаходимо на самому початку. Максим розповiдав  ïï Мирославi i боярину. У давнi часи на мiсцi ïхньоï долини  було велике "закляте" озеро. У ньому не водилося жодноï живоï iстоти, а  вода була отруєна. Опiкувалася тим озером Морана, богиня смертi. Якось цар  велетнiв, якi жили поруч з цим озером, посварився з богинею i вдарив чарiвним  молотом о скелю. Вона зруйнувалася, i все озеро витекло. Пiсля цього почався  розквiт долини, а ображена Морана обернула царя на великий камiнь, який всi  мешканцi долини називали Сторожем. I ходила ще одна легенда, згiдно з якою  окаменiлий цар велетнiв оберiгав село вiд неприємностей i мав допомогти у  найскрутнiшу хвилину. I сталося так, як передбачало це повiр'я. Мешканцi завалили  велику кам'яну брилу, Сторожа, i нею перекрили гiрський потiк. Вся вода затопила  долину, створивши тим самим нове озеро, в якому загинув ворог. Якщо за легендою  вода була отруєна, то тепер була заповнена вбитими монголами, що також можна  вважати отрутою. Письменнику вдалося створити дуже реальний свiт, в якому знайшлося мiсце  захоплюючому сюжетовi у поєднаннi з неперевершеними описами природи.

Автор зображує Україну часів Київської Русі, використовуючи безліч слів, які не лише відтворюють тогочасні реалії, а дають можливість навіть за допомогою слів стати на мить хоробрим жителем села Тухля, яке знаходиться у Закарпатті. Що ж це за слова?

Архаїзми (від гр. archaios — стародавній) — слова, що вийшли з ужитку. У художніх творах вони допомагають точні ше, виразніше зобразити життя минулих епох. У повісті «Захар Беркут», в якій зображуються події XIII ст., є слова, що означали різні предмети тогочасного військового побуту: пищаль, сагайдак, метавка.

Діалектизми (гр. diaiektos — розмова, говір, наріччя) — слова та вислови, які зустрічаються тільки у мові населення певної місцевості. У творі є безліч слів, які характерні для Закарпаття. Проте їх велика кількість не лише не засмічує твір, а робить його більш природним, наближеним до реальності. У епізодах фільму всі ви чули специфіку говірки закарпатців.

Дізнаймось значення деяких слів, записавши їх у словничок.

 

Бегетіти — тривожно ревіти.

Бовдури — густі клуби диму.

Боєва хоругов — бойовий прапор.

Вивіз — дорога, що веде на гору між високими стрімкими скелями.

Голосити — повідомити.

Дідицтво — володіння, маєток.

Дорічне — щорічне.

Засіка — штучна перешкода з повалених дров.

Збурення — зруйнування.

Кармазиновий — малиновий.

Копний майдан — майдан для громадянських зібрань.


2. Прочитати стор. 57-58, вивчити визанчення Історична повість

3. Домашнє завдання

58-59, дати відповіді на питання.



Українська література          24.09.2020  Урок 7

Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників у повісті. Образ тухольської громади; роль і місце кожного в суспільному житті

1. Пригадайте відомості про Івана Франка. Найцікавіші факти занотуйте в зошит



2. Пригадайте персонажів твору


3. Запишіть у зошит



4. Домашнє завдання

Прочитати стор.36-46, складіть план 8 частини повісті та дайте відповідь усно на питання на стор.46-47



Українська мова          24.09.2020  Урок 19

Запишіть дату словами й тему уроку

Неозначена форма дієслова (інфінітив)

1. Ознайомитися з матеріалом на стор.17

2. Дайте усно відповідь на питання


3. Робота в зошиті. Виконайте вправу 40 на стор.19

4. Доберіть антоніми. Запишіть у зошит. Складіть з двома з них речення, підкресліть, яким членом речення виступає неозначена форма дієслова. 


Домашнє завдання

Параграф 4 вичити, вправа 39. Підготуватися до написання диктанту.


Українська мова          23.09.2020  Урок 17-18

Запишіть дату словами й тему уроку

Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки,  синтаксична роль. Форми дієслова


1.   Робота в зошиті

1. Пошукова робота

Визначте частину мови кожного слова 

мова, мовний, мовити;

домовленість, домовлятися;

читання, читацький, читати;

четверо, четвірка, четвертувати.

2. Запишіть у зошит

Асоціативний  кущ «Дієслово».

                                                Самостійна

                                               частина мови

                           Число                                        Особа

                    

 

ДІЄСЛОВО

 


           Що робити?                                                         Присудок

         Що зробити?

 

                                                   

 

                               Рід            Теперішній            Дія, стан  

                         (мин.час)         минулий   час

                                                майбутній

2.    Робота з підручником. Впраа 30 (1-3 речення)

 – опрацювання теоретичного матеріалу с. 16-17, записати, вивчити


                    *Лінгвістична гра «Ланцюжок».

Утворити ланцюжок спільнокореневих дієслівних форм. Увести їх у самостійно складені речення, з’ясувати загальне значення.

       Зразок: виплекати (інфінітив) – виплекав (особове дієслово) – виплеканий (дієприкметник) – виплекавши (дієприслівник) – виплекано (дієслівна форма на –но).

                    Учити – …

                    Пізнати – …

Вирощувати – …

Вибілити –

1.                                  Творче конструювання.

-                                      Побудувати вислови, дібравши початки з лівої, а продовження з правої колонки. Схарактеризувати вжиті в них форми дієслова.

 

1.                                  Чудова думка втрачає всю                 його треба чистити й

                    свою цінність, …                      доглядати (М.Рильський)

2.                                  Ні мертва мова, ні мертва                  коли вона погано

                    цивілізація …                                     висловлена (Вольтер)

3.                                  Слово – зброя. Як усяку          не чаруючись виплеканою

зброю …                                   народом у віках рідною

мовою (Ю.Мушкетик)

                            4. Не можна ходити по                         ніколи не можуть

                      рідній землі …                                 схвилювати світ (Б.Шоу)

 

-        До кожної дієслівної форми поставити запитання, визначити синтаксичну функцію (підкреслити)

 


    Гра «так» чи «ні».

-         Дієслово – це самостійна частина мови, що позначає дію, стан або процес.

-         Дієслова змінюються за родами, числами й відмінками. 

-         На питання Що робити? Що зробити? Відповідають дієприкметники.

-         Інфінітив – це неозначена форма дієслова. 

-         Незмінною дієслівною формою є дієприслівник. 

-         Додаткову дію позначає дієприкметник як особлива форма дієслова. 

-         Будь-яким членом речення може виступати інфінітив. 

-         Морфологічні ознаки часу, способу, числа, особи й роду характерні дієвідмінюваним дієсловам. 


VІІ. Домашнє завдання:

          Виконати вправу 30 (4-6 речення), вправу 34,  вивчити параграф 3, стор.16-17

Буду опитувавти на знання теоретичного матеріалу.



Українська мова          22.09.2020 Урок 16

Запишіть дату словами й тему уроку

Аналіз контрольної роботи

На попередньому уроці ви написали контрольну роботу з повторення за 6 клас.

Виконайте в зошиті завдання

1. Синтаксичний практикум

Зробіть повний  синтаксичний розбір речень.

 1. По дорозі торохтить зима на возі.

2.  Стали білі всі доріжки вулиці дахи сади.

3.  Умостився Морозенко на столітнім дубі.

4.  Сніговик Морквяний ніс вгору віника підніс. 

2. Орфографічний практикум. Повторюємо правила вживання апострофа.

Словниковий диктант. 
Запишіть слова в зошит, вставляючи апостроф, де потрібно.

а)     а) Св..ятослав, любов..ю,  пор..ядок;

б)  Мар..їн,  Лук..янівка, дит..ясла;

в) роз..яснення, п...янкий, міжгір..я;

г)  р..юкзак,  медв..яний, здоров..я;

д)  зв..язок, сузір..я,  б..язь.

Домашнє завдання

Виконати задання

1. Записати речення, розставити розділові знаки, зробити повний ситаксичний розбір.

Мабуть золота осінь не квапиться приходити до нас.

2. Записати слова, згадуючи вивчені орфограми

Пр..тихий, добровол..ці,  осін...ій, шіс..надцять,    ..казати, д..ректор, Грец..я,   бе..грамотний, пр..тихлий, пр..звище,   боро..ьба, сузір..я, духм..яний, різьб..яр, пр..звище, перс..ні.






Українська література           21.09.2020  Урок 15

Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут». Історична основа повісті.

Вам мабуть відома та людина, яка зображена на фото?



• Які твори видатного митця ви читали? Чим вони запам’яталися вам?
• Як Ви вважаєте, чому І. Франка називають Каменярем? (На Личаківському кладовищі у Львові, де похований І. Франко, є надмогильний пам’ятник письменнику скульптора С. Литвиненка. Скульптор зобразив каменяра, який молотом розбиває гранітну скелю. Він символізує боротьбу за людське щастя і волю та є уособленням самого І. Франка, якого народ прозвав Каменярем)



Чи дивилися ви цей фільм?



- Ми бачимо, що творчість Каменяра сучасна й сьогодні.  Іванові Франку належить понад 5000 творів у різних галузях літератури й науки. Випущені у світ 50 томів – лише третина від написаного. «Академія в одній особі» - називали його сучасники. До того ж він вільно володів чотирнадцятьма мовами.

- У 1916 році професор, доктор філософії з Відня Йосип Застирець, звернувся з листом-проханням у Нобелівський комітет щодо присудження Іванові Франку Нобелівської премії. На жаль, не судилося, бо нагороду вручають живим, а 28 травня 1916 року письменника не стало.

2. Відомості про І.Франка та його творчість.

Опрацювати стор.21-22, скласти в зошиті схему за біографією І.Франка

3. Історична основа та джерела повісті «Захар Беркут».

- Редакція журналу «Зоря» в 1882 році оголосила великий конкурс на кращий історичний твір. І. Франко вирішив узяти участь, а в 1883 р. повість «Захар Беркут» була вже опублікована у журналі.
Повість була написана 1882 року після другого арешту І. Франка — ув’язнення в коломийській тюрмі.
 Протягом шести тижнів у рідному селі Нагуєвичі І.Франко писав повість «Захар Беркут». Основні події твору відбуваються в селі Тухлі, яке існує й нині. Про описані в повісті події збереглося мало документальних відомостей, тому письменник звернувся до народних легенд та переказів.

У переказі, записаному від Миколи Гасинця із Закарпаття, розповідається про похід монголо-татар у Карпати 1241 року, зокрема про один з епізодів боротьби русичів проти «песиголовців»: «Русини підрубали дерева, наклали в купи каміння і воду перегодили. Коли татари ішли в той глибокий звор, тогди люди ті підрубані дерева, каміння і воду пустили за одним свистом. То всьо почало гучати, стріляти і вибило много татар. Котрі ще обстали живі, пошли далі і лягли спати під полонину Стой. Уночі урвавлася велика хмара, і от великий дощ урвав гору. На ній много татар пропало».


- Чому цей твір актуальний і сьогодні? Які питання і проблеми в ньому порушуються?

Записати в зошитах проблематику твору

Проблематика твору:
• захист рідної землі;
• моральний вибір;
• єдність, згуртованість народу — запорука перемоги;
• людина і природа;
• кохання, вірність, самопожертва;
• взаємовідносини батьків і дітей.

 

4. Виразне читання  4 розділу

5.  Словник до твору. Тлумачення слів.
Бегетіти — тривожно ревіти.
Бовдури — густі клуби диму.
Боєва хоругов — бойовий прапор.
Вивіз — дорога, що веде на гору між високими стрімкими скелями.
Голосити — повідомити.
Дідицтво — володіння, маєток.
Дорічне — щорічне.
Засіка — штучна перешкода з повалених дров.
Збурення — зруйнування.
Зелемень — назва гори.
Золота Орда — отримала назву завдяки прикрашеній золотом юрті хана в столиці держави.
Кармазиновий — малинового кольору.
Котловина — котловина.
Копний майдан — майдан для громадянських зібрань.
Ломи — повалені вітром дерева.
Лучник — стрілець з лука.
Шилевий знак — стовп, що показує милі.
Обалити — повалити.
Опір — назва річки.
Орда — у тюркомовних народів — військо; місцезнаходження ставки хана; столиця; згодом — назва всього державного утворення.
Перхати — пурхати.
Прецінь — одначе, все ж таки.
Пристати — погодитися.
Ратище — спис.
Скиміти — щеміти, боліти.
Смерди — селяни.
«Сторож» — назва великого кам’яного стовпа, що, немов вартовий, стояв у вузькому проході в тухольську долину; тухольці вважали його священним.
Стрій — одяг.
Тама — грабля, загата.
Трафити — потрапити.
Трембіта — музичний духовий інструмент.
Туратися — звернути увагу, чіпати.
Ховзький — слизький.
Чепіргатий — зубчатий.
Чінгісхан (1155–1227) — монгольський полководець-завойовник; відзначався своєю жорстокістю.
«Ярлики» — грамоти на князювання.


Домашнє завдання.

Опрацювати стор.23-34, дати відповідь на питання усно на стор.34-35



Українська мова 21.09.2020

Запишіть в зошитах дату, класна робота, тему уроку

АНАЛІЗ ПИСЬМОВГО ПЕРЕКАЗУ



1. Прочитайте текст для переказу.

ЛЮДИНА ПОВИННА БУТИ ІНТЕЛІГЕНТНОЮ

Людина повинна бути інтелігентною! Інтелігентність потрібна за будь-яких обставин. Вона потрібна вам і тим, хто вас оточує.

Це дуже і дуже важливо, насамперед для того, щоб жити щасливо і довго: саме так, довго! Адже інтелігентність тотожна

моральному здоров’ю, а здоров’я необхідне для того, щоб жити довго — не лише фізично, а й розумово. В одній древній книзі сказано: «Шануй батька свого і матір свою, і довголітнім будеш на землі». Це стосується і всього народу, і окремої людини. Це мудро.

Але спершу визначимо, що таке інтелігентність, а вже потім — чому вона пов’язана із заповіддю довголіття.

Багато хто вважає, що інтелігентна людина — це людина начитана, високоосвічена (і освіта її переважно гуманітарна), багато подорожує, знає кілька мов.

Проте можна все це мати і не бути інтелігентом, а можна нічого цього не мати і бути все-таки внутрішньо інтелігентною людиною. Позбавте справді інтелігентну людину пам’яті. Хай вона забуде все на світі, не знатиме класиків літератури, не пам’ятатиме найкращих творів мистецтва.., якщо вона зможе пройнятися красою природи, зрозуміти характер і індивідуальність іншої людини, а зрозумівши, допоможе їй не проявити брутальності, байдужості, зловтіхи, заздрості і гідно оцінить її — ось це буде істинний інтелігент.

Інтелігентність не тільки в знаннях, а й у здатності зрозуміти ближнього. Вона виявляється в тисячі й тисячі дрібниць: в умінні чемно сперечатись, скромно поводитись за столом, в умінні непомітно (саме непомітно) допомогти іншому, берегти природу, не смітити недопалками чи лайкою, поганими ідеями 

Інтелігентність — це здатність до розуміння, до сприйняття, це терпиме ставлення до світу і до людей.

Інтелігентність потрібно в собі розвивати, тренувати, тренувати душевні сили, як тренують і фізичні. А тренування можливе і необхідне за будь-яких умов.

Що тренування фізичних сил сприяє довголіттю — це зрозуміло. Значно менше розуміють, що для довголіття необхідне і тренування духовних і душевних сил.

2. Опрацювання змісту

Бесіда за змістом почутого

ü  Поясніть заголовок тексту. Визначте тип і стиль мовлення.

ü  Визначте тему, основну думку тексту.

ü  Чому автор тексту стверджує, що інтелігентність тотожна моральному здоров’ю?

ü  У чому, на думку автора, виявляється інтелігентність?

ü  Як автор тексту пояснює, що таке інтелігентність?

ü  Чому автор стверджує, що інтелігентність у собі потрібно тренувати?

ü  Як автор пов’язує інтелігентність і зовнішню красу?

3. Робота в зошиті

Випишіть з тексту 12 слів з різними орфограмами, підкресливши їх.


Домашнє завдання

Випишіть речення з прямою мовою. Накресліть схему. Підкресліть граматичні основи та надпишіть над кожним словом частину мови.


Українська література            17.09.2020 

Складання коломийок на тему шкільного життя 



1.1.         Виразне читання «Дозвілля молоді» с.16-17

1.2.         Словникова робота

Полонинабезліса ділянка верхнього поясу Українських Карпат, що використовується як пасовисько та для сінокосу.

Плай – стежка в горах.

1.3.         Бесіда за питаннями

·       Як ви вважаєте, чому ця коломийка належить до циклу «Дозвілля молоді»?

·       Про що розповідається у ній?

·       Який образ є центральним?

·       Які образи-символи використані у творі?


2.     Виразне читання «Жартівливі коломийки» с.17-19

2.2.         Словникова робота

Файка – люлька.

Цибух – порожній стержень люльки

Запічокмісце на печі, відгороджене комином

Посторонок – мотузка

Ворок – мішок

Сакриболовна снасть із сітки, що мав форму конусоподібного мішка

Ґачі - штани

Топанок – черевичок

Обичайка – обід сита, решета

Величайка – хвалько

Когут – півень.

2.3.         Бесіда за питаннями

·       Чому ці коломийки названо жартівливими?

·       Які проблеми у них порушені? Наведіть приклади

·       Хто є героями цих коломийок?

·       Що можна про них сказати?

·       Чи є проблеми порушені у творі актуальними у наш час?

·       Чи можна вважати «Жартівливі коломийки» цілісним твором? Чому?


 

3.    Творче завдання 

 

Спробуйте самостійно скласти коломийковий вірш на тему шкільного життя.

 


6.    Домашнє завдання.

1.  Записати складені коломийки  на тему шкільного життя в зошит.

2. с.20, пит.9 письмово. Підказочка про діалектизми або діалектну лексику нижче





Українська література            14.09.2020

 Коломийки «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок.  Гумор і любов до життя.


*    Бесіда:

1.     Яка пісня називається народною? (Невеликий усний віршований твір, складений народом, який співається)

2.     Яким чином складалися народні пісні? (Людина або група людей, зважаючи на власні почуття: радості, хвилювання, смутку,— а також під час виконання будь-якого виду роботи складали текст і добирали до нього мелодію)

3.     Що вам відомо про народні танці? (Танці звичайно виконувалися в супроводі музики. Однак у давнину по селах, коли збиралася молодь або дорослі на гулянку, не завжди могли бути музики, а тому люди танцювали, співаючи веселих пісень (танцювальні пісні мають переважно жартівливий характер))

4.     Як темп музики залежить від танцю? (Темп музики, співу залежить від темпу танцю. У хороводних піснях темп не дуже швидкий: разом танцювало багато людей, через що темп трохи уповільнений, рухи плавні. Гопак танцюють хоч і кілька людей, але кожен окремо або парами, тому дуже швидко («дрібно»), рухи поривчасті. Гопакові пісні мають також швидкий темп, що позначається не тільки на мелодії, а й на самому тексті)

5.     Які ви знаєте пісні, що використовуються під час танців? (Найпопулярнішою в народі є гопакова пісня «Гречаники»)

6.     Дайте визначення жарту як твору усної народної творчості. (Жарт — веселий розважальний твір усної народної творчості, переважно малої форми. Нерідко входить у прозовий чи віршовий твір як його складник)

    

У пісенному різнобарв'ї української народної творчості, крім «давніх» пісень, рясніють коротенькі коломийки, що, як дрібні квіти, щедро розсипані по Україні, особливо по карпатських селах, лісах і полонинах.

 Звідки мої коломийки, питають ня люди.

В полонинах, буковинах ростуть вони всюди.

Співаночки мої любі, де ж я вас подію?

Понесу вас в полонини, по горах розсію.

Та як буде добра доля, я вас позбираю,

А як буде лиха доля — я вас занехаю.

 Вони зворушують серця скромною простотою, непоказною щирістю, оптимізмом. Найчастіше зустрічаємо порівняння їх з квітами, з зеленим запашним верховинним світом, а за влучним порівнянням Івана Франка, коломийки — ніби розсипане намисто з перлів, що перекочуються з місця на місце і мерехтять, приваблюючи своїм блиском. Ці міні-твори завжди звернені до сучасності.

*    Прослуховування коломийок

h  ttps://www.youtube.com/watch?v=W1AdcmmU7s4


*    Бесіда:

— Які коломийки вам сподобалися найбільше? Чи раніше ви чули коломийки? Коли і де це було? Хто їх виконував?


Ці коротенькі  пісеньки виконуються здебільшого під час танців у супроводі музики. Однак у давнину по селах, коли збиралися молоді або дорослі на гулянку, не завжди були музики, а тому люди танцювали, співаючи веселих пісень. Темп співу і музики залежить від темпу танцю. У хороводних піснях темп не дуже швидкий: разом танцюють багато людей. Гопак танцюють хоч і кілька людей, але кожен окремо або парами, тому дуже швидко, рухи поривчасті.

Коломийка досить давня за своїм походженням. Уже в XVII ст. коломийковий твір мав широке розповсюдження по всій території України. Про це свідчать рукописні збірники. Отже, історія коломийок сягає в давню українську пісенну творчість. Ці перлини пісенності побутували у XVIII ст. і протягом XIX ст. Вони живуть і розвиваються і в XX—XXI ст. як самостійний жанр.

Про походження слова «коломийка» є різні думки. Одні вчені вважають, що воно пішло від назви міста Коломия (тепер Івано-Франківської області), де коломийки нібито вперше почали складати. Інші гадають, що воно утворилося від слова «коло», бо під час танцю (який теж називається коломийка) люди рухаються по колу.

 Серед жартівливих пісень особливе місце посідають коломийки. Найчастіше назву цього різновиду пов'язують із прикарпатським містом Коломия, яке є культурним центром Гуцульщини. Назва міста походить від слова «коло», а магічне коло в заклинаннях, танцях завжди мало особливий зміст.

У коломийках розкрито світ дзвінкої краси, чистих, піднесених почуттів, дотепів, іронії, жартів, доброзичливих або дошкульних влучних спостережень побутового характеру, глибоких соціальних узагальнень. Читаючи коломийки, мимоволі звертаєш увагу на їхню лаконічну форму, багатство змісту, дотепність та задушевність.

*    Теорія літератури (запис до зошиту)

Коломийка — жанр української народної усної творчості: коротка пісня — римований вірш із двох рядків, у кожному рядку по 14 складів. Нерідко використовуються як жартівливі приспівки до танцю.

Біла квочка-чубарочка по двору ходила,

За собою двадцять троє курчаток водила.

Пафос твору — емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається, відрізняється великою силою почуттів (глибоке пристрасне почуття).

*    Робота з підручником с.14-15

ü  Зачитування матеріалу з підручника  та запис найголовнішого (конспектування)

ü  Розмір коломийки

Найменша серед народних пісень коломийка.

Заданість розміру коломийки (лише два рядки, в яких слова мають розміститись так, щоб у кожному рядку було чотирнадцять складів) сприяла виробленню лаконізму, сталих поетичних формул, економному й точному використанню тропів — рис, властивих майстерно відточеним художнім мініатюрам. Завдяки багатству внутрішнього римування й асонансам коломийки ніколи не справляють враження одноманітних.

ü  Особливості побудови цього пісенного жанру

Коломийки мають двопланову будову: образ природи першого рядка за аналогією або контрастом підсилює смислове й емоційне значення думки, висловленої у другому рядку. Іноді перший рядок виконує роль традиційного зачину, зміст якого не завжди пов’язаний з наступним рядком. У повторах помітна тенденція до уникання подібних зачинів, що пояснюється публіцистичним спрямуванням більшості сучасних коломийок.

Часом дві-три чи більше коломийок об’єднуються в одну пісню, яка знов може розпадатися на окремі дворядкові пісні.

ü  Рекомендації щодо виразності під час читання коломийок

Читаючи і коментуючи коломийки, звертаємо увагу на їх лаконічну форму, багатство змісту, задушевність. Вкажемо також на римування суміжної пари рядків, підкреслимо, що наголос в римованому слові завжди падає на передостанній його склад, а у рядку після восьмого складу робиться пауза. Під час читання кожна коломийка повинна подаватися як самостійний, завершений твір. Читання має бути легким, виразним, з дотримуванням паузи в середині рядка і чітким інтонаційним виділенням логічно наголошених слів.

*    Виразне читання коломийки «Дозвілля молоді» стр. 16-17

*    Бесіда за змістом прочитаного:

1.     Яке значення мало дозвілля для молоді?

2.     Які риси вдачі притаманні героїні твору? 

3.     Застосовуючи текст коломийок, опишіть молодицю. 

4.     Чому люди полюбляли співати коломийки та під їх спів танцювати?

5.     Як спів коломийок впливає на внутрішній стан їх виконавця? Що про це зазначено у творі? 

6.     З чим пов'язаний розподіл коломийок на «милу, любу, солоденьку»?

7.     Як розуміти, що ліричний герой знає стільки коломийок, скільки «трави та листу»?

8.     Про що свідчить остання коломийка розділу?

*    Запис у зошиті. 

       Ідейно-тематичний аналіз пісні «Дозвілля молоді». 

Тема: зображення молоді, яка вміє і добре працювати, і весело від­почити під спів коломийок.

Ідея: возвеличення прагнення молоді весело проводити час (співи, танці, музика, різноманітні розваги).

Основна думка: поки молодий — вмій організувати своє дозвілля, а допоможе в цьому коломийка, гарний настрій, риси вдачі.

Композиція: орієнтовно цикл містить три частини

І — розповідь про коломийки-співанки, їх вплив на внутрішній стан людини, її почуття, а також говориться про популярність цих пісень

ІІ — парубоче сприйняття коломийок

ІІІ — повага, любов молодиці до коломийок, які супроводжують її і в роботі, і під час танців.

*    Виразне читання коломийок із розділу «Жартівливі» стр. 17-19

*    Теорія літератури (запис до зошиту)

Жарт — це сміх комічний, сатиричний чи іронічний? Коли і для чого людина жартує?

*    Бесіда за змістом прочитаного:

1.     Яка тема та ідея коломийок цього циклу?

2.     Про що розповідається в циклі?

3.     ‌Що смішного, на вашу думку, у коломийках?

4.     Чому у жартівливих коломийках значна увага приділяється молоді, а саме дозвіллю, взаємостосункам, діяльності, господарюванню?

5.     Через що Іван-Подолян заплутався у гарбузах?

6.     Що свідчить про ледачість Івана?

7.     Як Іван характеризує свою жінку? Чи така у вас мати? Відповідь обґрунтуйте

8.     Опишіть‌ риси вдачі головних героїв, використовуючи цитати з текстів коломийок.

*    

.Домашнє завдання

Опрацювати теоретичний матеріал за підручником (стр. 14-19), виразне читання коломийок.


1 коментар: