Українська мова 6 клас


Тема. Написання не з іменниками разом та окремо


1.     Аукціон знань
За якою ознакою в українській мові поділяються іменники на відміни?
До якої відміни належать іменники жіночого і середньjго роду?
Чому при поділі іменників на відміни беруться до уваги рід слова та його закінчення?
Яка відміна властива тільки українській мові?

2.     Музична парасолька
Придумайте « музичні» слова – такі, в яких є сполучення букв, що відповідають назвам нот, позначте відміну.
До
Ре
Мі
Фа
Соль  
Ля
Сі
  

3.     Емоційно-психологічна настанова
Сподіваюся, що сьогодні ви зумієте заповнити чисту сторінку наших знань глибоким змістом, ближче пізнаєте слово, відкриєте нові його грані.

4.     Відгадайте загадку:

Довіря мені людина,
Хоч маленька я частина,
Бо без мене, безперечно,
Не буває заперечень.

5.     Мовне дослідження.

6. Робота із тлумачним словником.
А) пишемо разом
-         Поясніть правопис слів: (не)віглас, (не)ук, (не)ґречність.
-         Зясуйте лексичне їхнє лексичне значення за словником.
-         Чому ж вони так пишуться?

7.     Самостійна робота з підручником.

-         Які ще слова пишуться з НЕ разом
     -     Які  ж слова називаються синонімами?
-         Який синонім буде до слова «незгода»

Б) пишемо окремо
- Які слова називаються антонімами?

8.     Робота з таблицею
Дібрати антоніми до слів:

Уважність

Щастя

Ніч


9.     Самостійна робота учнів із підручником.

Завдання: прочитайте тільки те, що стосується іменників. Знайдіть друге правило, коли не з іменниками пишеться окремо.

Записати приклади до кожного з правил

Разом:
Окремо:
1. Не вживається без не.
1. Заперечення.
2. Синонім.
2. Протиставлення ( сполучник а, але.)

10.                       Коментоване письмо. ( Пояснити правопис не з іменниками та значення прислів'їв.)

1.     Неправдою світ пройдеш, а назад не вернешся.
2.      Не краса красить, а розум.
3.     Чує серце недоленьку, сказати не вміє.
4.      Казка була йому не вигадкою, а билицею.
5.     Учений іде, а неук слідом спотикається.
6.     Грамота не хвороба, літ не збавить.

11.                       Ігрове завдання

Відгадати загадки. Записати загадки, розкриваючи дужки. Довести правильність виконаного завдання.

1) Круглий, та (не) місяць; зелений, та (не) діброва; з хвостом, та (не) миша. 2) Кинув (не) палку, піймав (не) галку; скубу (не) пір’я, їм (не) м’ясо.
3) Сам чорен, та (не) ворон; є роги, та (не) бик; шість ніг без копит.
4) Солоне, а (не) сіль; біжить, а (не) річка; блищить, а (не) золото (Нар.творчість).

12.                       Лінгвістична робота

Завдання: підібрати до поданих слів синоніми ( за словником).

1 група:
Недружелюбність –
Незгода –
непам'ять –
неповага –
непорядок –
непослідовність –

2 група:
Непоступливість –
Неправдивість –
Нерішучість –
Неслухняність –
Нещирість –
Несправедливість –

3 група:
Неук –
Неуважність –
Нескореність –
Нещастя –
Нежить –
Недолік –

13.                       Вибіркове списування. ( з поданих іменників виписати ті, які без не не вживаються, пояснити правопис.)    

1 група: неувага, негода, невіглас, невдача, непохитність, нещастя, небезпека.
2 група: немовля, неволя, недруг, невидимка, неміч, невміння.
3 група: невдаха, непорядок, небилиця, невіглас, недружелюбність, неґречність, неввічливість.




14.                       Конкурс «Кмітливі та спритні»

Відгадайте кросворд










3

















2


1















1




















2




































4














































































3
































































































































































































По горизонталі:

1.Нетямуща, неосвічена, малознаюча людина; профан.
2.Синонім до слів безділля, байдикування.
3. Бруд, неохайність у зошиті.

По вертикалі:

1.     Обмежена, невихована, некультурна людина.
2.     Те, чого насправді не буває; вигадка, брехня.
3.     Того, кому не сидиться на місці, називають…
4.     Синонім до слів нечемність, неґречність.
15.                       Творча лабораторія. 

Скласти алгоритм до написання не з іменниками, підібрати приклади.




     nez


16.                       Рефлексія. « Мікрофон»

1)    Що вам найбільше сподобалося?


Дізналися
Мало нового
Чимало нового
Багато нового




17.                       Домашнє завдання.

Вивчити правила §41, вправа329


За бажанням: скласти і записати казку про життя іменників у країні « Не».


 Основні способи творення іменників


І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Прочитати. Якими суфіксами відрізняються виділені іменники? Яких значень надали словам ці суфікси? Від підкресленого слова утворити суфіксальним способом якнайбільше іменників.
Після роботи дітлахам окрайчик приносив батько. Може, й справді так, передавав отой гостинець зайчик, пропахлий диво-казкою на смак… (Б. Степанюк.) Окраєць від зайчиська… Що за смак!  Дитинство перекреслене громами. Війни черствий сухар із остюками… (Т. Коломієць.)
ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Іменники творяться за допомогою:
·       суфіксального способу (синок, матінка, дружина, навчання),
·       префіксального (забудова, приказка, відмова),
·       суфіксально-префіксального (нашийник, подорожник, приморозок), безсуфіксним (синь, молодь, насип),
·       складання основ (хлібороб, землетрус, хмарочос), 
·       скорочених основ (продмаг), початкових букв (СБУ).
Найпродуктивнішим є суфіксальний спосіб.

ІІІ. Виконання  вправ  на закріплення.
3.1. Лінгвісичне спостереження

Прочитати . Вказати іменники з суфіксами, що надають слову значення зменшеності й пестливості. Виділити в цих іменниках твірні основи та утворити нові іменники за допомогою антонімічних суфіксів із значенням збільшеності та згрубілості.


…Що за могутній народ, котрий в пісні скажених своїх ворогів “воріженьками” називає?  …Що за безсмертний народ, котрий чорну царівну могил – кляту смерть – в пісні “смертонькою” називає? …Добрі суфікси, вами народ передав мудрий глум свій над вічно мізерним. (В. Корж.)Вибірковий диктант. Виписати іменники з суфіксами зі значенням збільшеності або згрубілості. Виділивши у цих іменниках твірні основи, утворити від них іменники за допомогою суфіксів  зменшеності або пестливості.Еней заснув і бачить снище: пред ним стоїть старий дідище. (І. Котляревський.) Хрещатиком іде киянка ясноока, дівчисько молоде. (О. Левада.) Хлопчисько Онисько – чималий хлопчище – сховався, бо вітер лютує і свище. (Л. Первомайський.) Вже старого дуба підрубала згуба. Та не всохло корневище – пароститься, пнеться вище… (В. Крищенко.)

3.2.Попереджувальний диктант. 

Визначити іменники, утворені суфіксальним способом.

1. Із-за гори буйний вітер віє, козаченько пшениченьку сіє. Їхав попович на коничку, дівчата гуляють в таночку. Усім дівчатонькам шапочку зняв, молоду Галочку за рученьку взяв. Як поїхав короленко та на гуляннячко, покидає дружиноньку на горюваннячко.2. Завтра іменини в тітки капустини. Прийде дід-дідище, старий капустище. Прийде з ним бабуся, стара капустуся. Прийдуть два синочки, малі капусточки. “Прийде вся родина”, - каже капустина.


3.3. Вільний диктант. 

Переказати тричі прослуханий текст, використовуючи іменники з суфіксами (усно). Якою рисою української вдачі пояснити велику кількість вживаних у мовленні іменників із суфіксами зменшеності та пестливості?


Материнська колисанка, ніжне мамине слово - це та основа, на якій  віками ткалося міцне й надійне полотно української ввічливості. Дитинча називали сонечком, зірочкою, квіточкою, пташечкою, любчиком, пестунчиком, стрибунчиком, золотком, кицюнею… Доброта й ніжність поверталися своєрідним відлунням. Матір називали матусею, мамочкою, мамонькою, мамуленькою, мамулечкою.Залюбленість у  слова з пестливим значенням є давньою рисою української мови.


3.4. Творче моделювання

У поданих словах визначити словотворчі префікси.


Порада,  перевага, прадід, присмак, премудрість, безлад, непокора, супісок, узвіз.


3.5. Диктант із коментуванням. 

Визначити спосіб творення виділених іменників, виділити в них словотворчі суфікси та префікси.

І зберіг я тільки, ненечко, скарб один, що ти дала. Золоте, як зірка, сердечко… (Олександр Олесь.) Доброго вечора, мамо! Доброго вечора, тату!  Ой і вечора ж мало, щоб на розмову стати. (Д. Чередниченко.)



VІ. Домашнє завдання: п. 40, вправа 320



Тестові завдання Калинич О.В.
Іменник. Орфографія
Варіант 1

1. У якому рядку від усіх поданих слів утворюються іменники із суфіксом
 -ечк-
А. Стрічка, намисто, усмішка.
Б. Вареник, вулиця, рушник.
В. Серпик, віник, журавлик.
Г. Розумниця, племінниця, світлиця.

2. Які закінчення можуть мати в давальному відмінку однини іменники другої відміни?
А. У твердій групі -ові, -ем, -ом.
Б. У твердій групі -ові, -у.
В. У мішаній групі та в м'якій після приголосних -ові, -у(-ю).
Г. У мішаній групі -ом, -ем.
Ґ. У м'якій групі після голосного та апострофа -ові(-єві), -у(-ю).

3.Які іменники в українській мові належать до незмінюваних?
А. Іншомовні слова на голосний звук.
Б. Деякіслова.
В. Жіночі прізвища на голосний.
Г. Чоловічі прізвища на -о.

4. За якими правилами НЕ з іменником пишеться окремо?
А. Слово без НЕ не вживається.
Б. У реченні є протиставлення.
В. Додаванням НЕ до слова утворюється іменник із протилежним лексичним значенням.
Г. З префіксом недо-.

5. Яке твердження є НЕправильним?
А. Суфікси -енн (я), -єнн (я) пишемо в іменниках, утворених від дієслів.
Б. Суфікс -інн (я) мають іменники середнього роду
В. Суфікс -инн (я) вживається в збірних іменниках середнього роду.
Г. У суфіксах -ичк-, -ечк- голосні вимовляємо завжди чітко, виразно.
Ґ. Суфікси -ичк-, -ичок уживаються в іменниках, утворених від слів із суфіксами -ик-, -иц-.

6 .Які іменники не належать до жодної з відмін?
А. Іменники, що вживаються тільки у формі однини.
Б. Іменники, що вживаються тільки у формі множини.
В. Власні назви.
Ґ. Назви річок.

7. Установіть відповідність між іменниками та закінченнями, які вони мають у формі родового відмінка.
А. Прогрес, барвінок, колектив.            1. -а (-я).
Б. Ірпінь, лісок, гурток.                      
В. Межа, земля, тиша.                           2. -у (-ю).

8. Установіть відповідність між іменниками та відмінами, до яких вони належать.
А. Перша.             1. Суддя, аерозоль, насип.
Б. Друга.               2. Щастя, сузір'я, день.
В. Третя.               3. Ім'я, плем'я, галченя.
Г. Четверта.           4. Листоноша, круча, земля.
                                5. Радість, розкіш, любов.

Іменник. Орфографія
Варіант 2

1.Які іменники в українській мові належать до незмінюваних?
А. Іншомовні слова на голосний звук.
Б. Деякіслова.
В. Жіночі прізвища на голосний.
Г. Чоловічі прізвища на -о.

2. За якими правилами НЕ з іменником пишеться окремо?
А. Слово без НЕ не вживається.
Б. У реченні є протиставлення.
В. Додаванням НЕ до слова утворюється іменник із протилежним лексичним значенням.
Г. З префіксом недо-.

3. Яке твердження є НЕправильним?
А. Суфікси -енн (я), -єнн (я) пишемо в іменниках, утворених від дієслів.
Б. Суфікс -інн (я) мають іменники середнього роду
В. Суфікс -инн (я) вживається в збірних іменниках середнього роду.
Г. У суфіксах -ичк-, -ечк- голосні вимовляємо завжди чітко, виразно.
Ґ. Суфікси -ичк-, -ичок уживаються в іменниках, утворених від слів із суфіксами -ик-, -иц-.

4.Які іменники не належать до жодної з відмін?
А. Іменники, що вживаються тільки у формі однини.
Б. Іменники, що вживаються тільки у формі множини.
В. Власні назви.
Ґ. Назви річок.

5. У якому рядку від усіх поданих слів утворюються іменники із суфіксом
 -ечк-
А. Стрічка, намисто, усмішка.
Б. Вареник, вулиця, рушник.
В. Серпик, віник, журавлик.
Г. Розумниця, племінниця, світлиця.

6. Які закінчення можуть мати в давальному відмінку однини іменники другої відміни?
А. У твердій групі -ові, -ем, -ом.
Б. У твердій групі -ові, -у.
В. У мішаній групі та в м'якій після приголосних -ові, -у(-ю).
Г. У мішаній групі -ом, -ем.
Ґ. У м'якій групі після голосного та апострофа -ові(-єві), -у(-ю).

7. Установіть відповідність між іменниками та закінченнями, які вони мають у формі родового відмінка.
А. Прогрес, барвінок, колектив.            1. -а (-я).
Б. Ірпінь, лісок, гурток.                      
В. Межа, земля, тиша.                           2. -у (-ю).
8. Установіть відповідність між іменниками та відмінами, до яких вони належать.
А. Перша.             1. Суддя, аерозоль, насип.
Б. Друга.               2. Щастя, сузір'я, день.
В. Третя.               3. Ім'я, плем'я, галченя.
Г. Четверта.           4. Листоноша, круча, земля.

                                5. Радість, розкіш, любов


Немає коментарів:

Дописати коментар